Wtorek, 05 marca 2019
STANOWISKO KIGPR W SPRAWIE PROJEKTU DYREKTYWY UE DOT. KORKÓW DO BUTELEK PET.
Stanowisko Krajowej Izby Gospodarczej „Przemysł Rozlewniczy” dotyczące propozycji Komisji Europejskiej nawiązującej do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie redukcji pewnych produktów z plastiku na środowisko.
Geneza.
W nawiązaniu do wymienionej w tytule Dyrektywy , Komisja Europejska proponuje aby korki (zakrętki) do butelek PET na wody i napoje były integralnie połączone z butelką. Komisja zauważa że takie rozwiązanie przyczyni się w znaczący sposób do ochrony naszej planety przed odpadami z plastiku.
Opis techniczny tego problemu.
Obecnie na świecie znane są już takie rozwiązania techniczne. Szczególnie wyróżniają się dwa projekty:
– Pierwszy przewiduje że korek po odkręceniu butelki pozostaje zawieszony
na butelce poprzez małe cięgno plastikowe.
– Drugie znane rozwiązanie przewiduje odchylenie specjalnie uformowanego
wieczka w górnej części korka , umożliwiającego wylewanie wody lub napoju.
Niektórzy czołowi producenci europejscy pracują jeszcze nad innymi rozwiązaniami , jednak możliwości techniczne w tym zakresie są mocno ograniczone.
Stanowisko Krajowej Izby Gospodarczej ”Przemysł Rozlewniczy”.
a) Przyjmując założenie ,że w Europie wypija się rocznie na głowę mieszkańca
244,8 litrów wody , soków i napojów pakowanych w butelki PET (raport
Global Data) , oraz iż populacja UE liczy 509,6 milionów ludzi , to na rynek
UE trafia rocznie około 125 miliardów korków do butelek o średniej wadze
około 2 g co daje łącznie około 250 tysięcy ton plastiku
Nowe proponowane rozwiązania będą cięższe (szacunkowo) o około
25 % czyli ,że wprowadzimy do środowiska dodatkowo około 62,5
tysięcy ton plastiku.
b) Rozwiązanie z korkami zawieszonymi na butelce będzie z punktu widzenia
ochrony środowiska zupełnie nieskuteczne. Nasza znajomość zachowań
klientów wskazuje na to , że w ponad 90 % przypadków korek ten po
odkręceniu będzie natychmiast oderwany od butelki a więc zamierzony cel
nie zostanie osiągnięty.
Ponadto proces nalewania sterylnej wody z butelki do szklanki z korkiem
zawieszonym będzie stanowić poważne zagrożenie mikrobiologiczne
dla klienta.
c) Kolejny patent polegający na tym ,że korek do butelki ma skonstruowane
u góry „uchylne wieczko” jest z punku bezpieczeństwa żywności nie do
zaakceptowania ponieważ może nie zostać odkryte przez klienta jego
wcześniejsze otwarcie a konsekwencje tego mogą się okazać
tragiczne w skutkach nawet z aktami sabotażu i terroryzmu włącznie.
d) Szacuje się że producenci korków (zamknięć) do butelek oraz producenci
wód , napojów i soków poniosą olbrzymie koszty na dostosowanie swoich
linii technologicznych do proponowanych przez Komisję Europejską
rozwiązań. Tylko najwięksi producenci mogą sobie pozwolić na
skonstruowanie własnych rozwiązań lub kupno istniejących rozwiązań
patentowych a pozostali znikną z rynku z powodów ekonomicznych. Jeżeli
wówczas na rynku zabraknie tańszych zamknięć do butek , to kolejnym
etapem będzie w Polsce upadek małych rodzinnych firm rozlewających
wody , napoje i soki. Tysiące ludzi straci z tego powodu pracę.
W konsekwencji rynek wód , napojów i soków ulegnie bardzo silnej
koncentracji . Pozostaną największe korporacje mające pełną
monopolistyczną kontrolę nad tym segmentem gospodarki narodowej.
e) Dzisiaj w UE istnieją bardzo dobre i skuteczne rozwiązania spełniające cele
przytoczone na wstępie Dyrektywy. Dla przykładu w Szwajcarii i Niemczech
zwrot butelek obciążonych kaucją dawno przekroczył już 90 procent
ogólnej produkcji a takiego wskaźnika nie da się osiągnąć przez samą
techniczną integrację korka z butelką. Wprost przeciwnie , UE wyda setki
milionów euro na nowe rozwiązania a rezultatem tych olbrzymich nakładów
finansowych będzie dalsze zaśmiecenie środowiska naturalnego.
Zarząd i Rada Nadzorcza KIGPR